نهاد حراست در دانشگاه های جهان



کتاب «نهاد حراست و امنیت در دانشگاه های جهان» توسط دفتر مرکزی حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تالیف و ترجمه گردیده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است :

 وقتی برای اولین بار موضوع حراست و امنیت در دانشگاه های جهان به ذهنمان خطور کرد، شاید حدس نمی زدیم در بررسی و کنکاش پیرامون آن به توفیق مطلوب یا حتی دستاورد قابل توجهی نایل شویم. زیرا در نگاه اول چندان خوشایند یا قریب به نظر نمی رسید. ولی نگاه معطوف به نوآوری و توجه به آیه ی فبشر عباد . الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه (سورهی زمر، آیات ۱۷ و ۱۸) ما را در گشودن پنجره ای به دنیای امنیتی و حفاظتی آن سوی مرزها، نیروی دو چندان داد. از آنجایی که موضوع امنیت و حفاظت در محیطهای علمی و دانشگاهی کشور از منظرهای گوناگونی مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفته است، شاید این مقوله که به نوعی به جنبه های حفاظت و امنیت در دانشگاه های خارجی می پردازد، بتواند چشم انداز جدیدی را در عرصه ی مذکور پدید آورد.
هر کدام از دانشگاه های مورد اشاره در کتاب در قالب و عناوینی گوناگون دارای نهادی به نام «حراست» یا در مجموع بخشی که عهده دار امنیت و حفاظت در محیط است، می باشند. حراست در این گونه محیطها عمدتا تحت عنوان بخش، اداره یا سازمان امنیت و ایمنی شناخته می شوند که دارای شرح وظایف و عملکرد معین و ویژه ای هستند. به عنوان مثال، حراست در دانشگاه هاروارد آمریکا تحت عنوان اداره ی پلیس دانشگاه هاروارد و در دانشگاه ویکتوریای کانادا تحت عنوان بخش امنیت و در دانشگاه تاسمانی استراليا تحت عنوان دفتر امنیت و ایمنی شناخته می شوند. ادارات، بخش ها یا سازمان های امنیتی در دانشگاه های مورد بحث دارای جایگاه ویژه و مشخصی در دانشگاه می باشند که برای تمام دانشگاهیان شناخته شده و قابل دسترسی هستند. حوزهی عملکرد آنها معلوم و محدوده ی فعالیت آنها شامل تمام نقاط دانشگاه است.
حیطه و ساختار وظایف نهادهای حفاظتی و امنیتی مورد اشاره دارای نقاط تشابه و تفاوت با وظایف نهادهای حراست در دانشگاه های ایران است که در بخش های دیگر به آن پرداخته ایم. لیکن عمدتا، و می شود گفت تا حدود نسبتا زیادی، تعریف حراست در دانشگاه های جهان با تعریف حراست در دانشگاه های ایران یکسان است و مأموریت های آنها شبیه یکدیگر می باشند .

دانشگاه های مورد بررسی در این کتاب:

     دانشگاه هاروارد آمریکا
    دانشگاه نیوانگلند آمریکا
    دانشگاه آمریکایی ارمنستان
    دانشگاه تاسمانی استراليا
    دانشگاه لیورپول انگلستان
    دانشگاه بریستول انگلستان
    دانشگاه فاتح تركيه
    دانشگاه ولادی وستک روسیه
    دانشگاه ملی سنگاپور
    دانشگاه دی لاسالی فیلیپین
    دانشگاه ویکتوریای کانادا

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر